Briefly in English

Blogi

Tekeekö kuntoilu meistä fiksumpia?

Tekeekö kuntoilu meistä fiksumpia? 

Tunnemme kaikki säännöllisen liikuntaharjoittelun moninaiset vaikutukset terveyteen. Mutta miten liikunta vaikuttaa kognitiiviseen suorituskykyymme? 

Jo yksittäisellä liikuntakerralla on todettu olevan lukuisia, välittömiä vaikutuksia fyysiseen terveyteen: sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnat vilkastuvat, lihasten verenkierto lisääntyy ja nivelet saavat voitelua. Mielenkiintoista kyllä, fyysinen aktiivisuus vaikuttaa myös kognitiiviseen suorituskykyymme. Hengästyttävä liikunta parantaa tutkitusti kognitiivista suoriutumista etenkin huonompikuntoisilla. Jopa muutaman minuutin rivakka liikuntarupeama tehostaa kognitiivista aktiivisuutta! 

Kun kuntoillaan säännöllisesti, vaikutukset vahvistuvat. Toimivatko hyväkuntoisten aivot tehokkaammin? Ruotsalaistutkimuksessa tarkkailtiin toimistotyöntekijöiden hapenottokykyä ja sen yhteyttä kognitiiviseen suorituskykyyn. Tulosten mukaan hyvä kunto korreloi erityisesti työmuistin ja tapahtumamuistin sekä toiminnanohjauksen tehostumisen kanssa.  

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että hyväkuntoiset ihmiset olisivat muita fiksumpia. Pikemmin kyse on siitä, että kunnon huonontuessa emme pääse käyttämään kaikkea sitä kognitiivista potentiaalia, mikä meillä yksilönä on. Ruotsalaistutkimuksenkin mukaan kovakuntoisimpien ja keskikastin välillä ei enää ollut havaittavissa eroa. Huippukuntoa ei siis tarvitse tavoitella, mutta hapenottokyvyn nostaminen heikolta hyvälle tasolle kannattaa, jos haluaa optimoida aivovoimaansa. 

Lähteet: 

Kati Boijer-Spoof Heikinheimo ja Riikka Ilmivalta: Etätyön hyvinvointiopas 

Toru Ishihara et al 2021. The effects of acute aerobic exercise on executive function: A systematic review and meta-analysis of individual participant data. Neuroscience & Biobehavioral Reviews 128(98): 258–269.  

Rafael Fernandes et al. 2018. The effects of moderate physical exercise on adult cognition. A systematic review. Frontiers in Physiology 2018(9): 667. 

Petra Wollseiffen et al. 2015. Short bouts of intensive exercise during the workday have a positive effect on neuro-cognitive performance. Stress & Health 32(5): 514–523. 

Alexandra Pantzar et al. 2018. Relationships between aerobic fitness levels and cognitive performance in Swedish office workers. Frontiers in Psychology 2018(9): 2612. 

Riikka Ilmivalta 

Kirjoittaja on työfysioterapeutti, Virkisteri Oy:n toimitusjohtaja ja Etätyön hyvinvointioppaan toinen kirjoittaja. Virkisteri on Yritysmaratonviestin kumppani. 

Yritysmaratonviesti

OSALLISTUMALLA TUET LASTEN LIIKUNTAA
26.5.2023

Tulokset

Vuoden 2022 live-tulokset löytyvät täältä!

2022 Tulokset

Joukkue-
ilmoittautuminen 26.5.2023

Hintaporras voimassa 31.1.2023 asti.

520 €

Ilmoittaudu

Lisäpalvelut

Premium-telttapaketti 995 €
Basic-telttapaketti 645 €
Pöytäpenkki-setti 75 €

Sydäniskurit 100 € alennuksella 30.10.2022 saakka koodilla YMV2022.

Osta
Lue lisää

(Ilmoittautumishintoihin lisätään alv. 10 % ja lisätuotteiden hintoihin alv. 14 – 24 %.)