Suomen Olympiakomitea järjesti yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa Suomen suurimman työyhteisöille suunnatun hyväntekeväisyysjuoksutapahtuman 26.5.2023 jo 13. kerran. Tapahtumaan osallistui 328 joukkuetta noin 200 eri organisaatiosta. Osallistujamäärä kasvoi 15 % viime vuoden tapahtumaan verrattuna.
Yritysmaratonviestin ideana on juosta, hölkätä tai kävellä noin maratonin pituinen matka rennosti joukkueviestinä yhdessä työkavereiden tai sidosryhmien kanssa. Yhteen viestijoukkueeseen mahtuu 10 osallistujaa. Yksi kierros Töölönlahden ympäri vastaa noin yhtä 2,2 kilometrin osuutta ja joukkue kiertää reitin yhteensä 19 kertaa. Ennen tapahtumaa joukkueet olivat valinneet oman sarjansa kunnon ja fiiliksen mukaan. Osallistujia riitti tasaisesti sekä kilpa-, kunto- että rentosarjan joukkueisiin.
Tapahtuma käynnistyi tervetulopuheella, jonka piti liikkeen ja liikunnallisen elämäntavan johtaja Petri Keskitalo Olympiakomiteasta. Keskitalo kiitti osallistujia tapahtuman tuotosta, joka mahdollisti 45 000 euron tukipotin lasten liikunnan hyväksi. Hän muistutti myös liikunnallisen elämäntavan tärkeydestä koko Suomen elinvoiman ja työkyvyn ylläpitämisessä.
– Suomessa on 3,2 miljoonaa työikäistä. Yritystoiminta on äärimmäisen tärkeässä roolissa työikäisten ihmisten liikuttamisessa. Jos nykyennuste käy toteen, vuonna 2040 vain 2 % 50-vuotiaista on hyvässä fyysisessä kunnossa. Olkaa siis ylpeitä ja iloisia siitä, että olette täällä tänään näyttämässä esimerkkiä ja juoksemassa tärkeän asian puolesta, Keskitalo sanoi.
Jatkoksi Keskitalon sanomaan istui hyvin diskokuningatar Einin ensimmäinen esiintymissetti. Jo yli 40 vuotta laulajauraa tehnyt legenda oli täydessä iskussa ja sai yleisön jammailemaan ennen starttia. Kun koordinaattori ja ex-olympiavoimistelija Katja Volkova Olympiakomiteasta vielä ohjasi alkulämmittelyn, joukkueet olivatkin valmiita lähtöviivalle.
Matkan varrella satoi, paistoi ja salamoi, mutta joukkueet pääsivät maaliin.
Starkilta mukana 4 joukkuetta
Olympiakomitean pääyhteistyökumppani Stark oli tapahtumassa mukana ensimmäistä kertaa.
– Meiltä oli mukana kaikkiaan neljä joukkuetta eli noin 40 henkeä. Joukkoon mahtui maratontason juoksijoita, joten ihan kilpailuhenkisesti lähdettiin mukaan. Kun saa numerolapun rintaan, kyllä siinä jokainen yrittää tehdä parhaansa, Stark Suomi Oy:n Brand Manager Tommi Welling kertoi.
Starkin joukkueissa oli mukana oman henkilöstön lisäksi edustajia Starkin asiakasyrityksistä. Kisan jälkeen tarkoitus oli jatkaa yhdessäoloa saunomisen ja illallisen merkeissä.
– Nyt, kun olemme kokeilleet tapahtumaa kerran, luulen, että kaikki haluavat tulla uudestaan ensi vuonnakin, Welling arvioi.
Kuvaaja: Teemu Moisio
Lumme Energian aurinkoiset asut herättivät hyvää tuulta
Myös Lumme Energia oli ensimmäistä kertaa mukana tapahtumassa. Tapahtuma osui hyvin yksiin vajaa viikko sitten päättyneen liikuntahaasteen kanssa.
– Meidän väki työskentelee ympäri Suomea ja järjestämme koko organisaation kokoavia tapahtumia harvakseltaan. Tällä kertaa halusimme huipentaa Olympiakomitean liikuntahaasteen osallistumalla omalla joukkueella Yritysmaratonviestiin. Tapahtuman jälkeen kokoonnumme yhteen ja jaamme palkinnot liikuntahaasteen voittajille, kertoi Lumme Energian liiketoimintajohtaja Mika Ahola.
Lumme Energian joukkue erottui hyvin väkijoukosta, sillä osallistujilla oli päässään Auringon sä teet -brändimainoksen mukaiset auringonkukkapäähineet.
– Tuolla kun käveli auringon säteet pään ympärillä, oli hauska nähdä ihmisten iloiset hymyt. Siitä tuli itsellekin hyvä mieli, Ahola sanoi.
Kuvaaja: Teemu Moisio
Sony Music Finland ja CTN mukana Yritysmaratonviestin tukijoukoissa
Yritysmaratonviestistä on tullut monelle yritykselle jokakeväinen traditio. Sony Music Finland on ollut tapahtumassa mukana vuodesta 2016 lähtien. Yhteistyö käynnistyi, kun yrityksen talousjohtaja Olli Sjöström oli edellisenä keväänä sattumalta osunut tapahtumapaikalle.
– Olin lenkillä tässä Töölönlahden kulmilla ja näin, että täällähän on menossa juoksutapahtuma. Kiinnostuin tapahtumasta ja halusin meidät mukaan. Niin tehtiin ja seuraavana vuonna toimme esiintymislavalle meidän tuotantoyhtiöömme kuuluvan artistin. Osallistuimme tapahtumaan myös omalla joukkueella. Tällä kertaa toimme artistivieraaksi Einin. Musiikki on olennainen osa tapahtumaa kuin tapahtumaa, Sjöström totesi.
Yritysmaratonviestiin oli löytänyt tiensä myös moni liikuntaan ja urheiluun liittyvä tuotevalmistaja, kuten urheilujuomia valmistava Leader sekä huippukylmähoitolaitteita valmistava CTN, joka oli tänä vuonna mukana kolmatta kertaa.
– Meillä oli tapahtuma-alueella teltta, jossa juoksijat kävivät huoltamassa kroppaansa ennen ja jälkeen suoritusten. Huippukylmähoitokäsittely kestää kahdesta viiteen minuuttia, mutta vaikuttaa jopa 48 tuntia. Tässä kolmen vuoden aikana meille on ehtinyt tulla jo kanta-asiakkaita. He osaavat tulla meidän teltalle, kun jalat huutavat hoosiannaa juoksun jälkeen, kertoi laiteasiantuntija Jones Lähteenaro CTN:stä.
Olympiakomitean toimitusjohtaja Taina Susiluoto oli mukana tapahtumassa ensimmäistä kertaa.
– Oli huikean hieno päivä, josta mieleen jäi erityisesti liikunnan ilo ja joukkueista huokunut yhteisöllisyyden tunne. Tässä hybridityön ajassa on tärkeää päästä vapaamuotoisesti tekemään asioita yhdessä työkavereiden kanssa. Mahtavaa, että voimme Olympiakomiteassa mahdollistaa tämän kokemuksen tuhansille osallistujille, Susiluoto kommentoi.
Teksti: Leena Riekkinen